29. november 2018

Babymoon pt. 1 / Kreta

Babymoon

Hvad pokker er en babymoon? Jo, konceptet er det samme som honeymoon men bare før man får babyen. Rettere sagt, er det den sidste ferie inden ens liv ændre sig for altid!
Sådan en skulle vi have! Så efter lang tids researchen, fandt vi endelig ud af hvilken destination skulle væres vores endelige.
Der gik mange tanker og overvejelser igennem mit hovede, for det måtte ikke være for langt væk men på sammetid var det i oktober måneder vi skulle rejse og vejret i Europa er bare ikke det fedeste i oktober.
I min søgen bland destinationer som, Tyrkiet, Portugal, Grækenland, Cypern og Italien endte valget på Grækenland, Kreta.
Ingen af os har nogensinde været på Kreta og egentlig heller aldrig haft lyst til det men udfaldet faldt således da flytiderne, prisen og dato’erne passede til vores krav. Derudover elsker både Simon og jeg at være under vand og da Kreta huser europa’s klareste vand, var beslutningne sikker – vi skulle til Kreta.

Vi bookede et all inclusive hotel , som normalt heller aldrig er noget vi ville gøre, men ingen af os havde behov for at bruge tid på at lede efter mad når sulten akut meldte sig. Sult som gravid er en seriøs ting som bør tages seriøst og efterkommes hurtigst muligt.
Flyveturen tog 3 timer fra Billund og derfra et par timer i bil til hotellet. Rejsetiden passede rigtigt godt for mig som gravid. Jeg var i min 31. uge, kroppen er på overarbejde og et hårdt flysæde og en gravid røv er ikke et “match made in heaven”.
Temperaturen på Kreta var som en varm dansk sommer, rigtig behagelig – især med et par kilo ekstra.

babymoon

Hotellet hed Peninsula Resort & Spa. Vi havde booket et værelse med egen pool, mega fedt, hvis da ikke vores værelse lå på skyggesiden og derfor var skyld i poolen (rent ud sagt) var pisse kold! Men flot det var den. Og i den for at få det der vigtige instagram billede – DET SKULLE JEG DA OGSÅ!
Den første dag nød vi på hotellet med alt hvad vi kunne spise og drikke og den eneste udflugt vi indvilgede i var et smut på stranden. peninsula resort

Hotellet havde udover en privat stand også en mole hvorfra man også kunne bade.

Dagen efter skulle vi besøge ”Balos beach”. Kreta har nogle af de lækreste og smukkeste strande i Europa og Balos er ingen undtagelse.

Da vi ankommer til reservatet som stranden skulle ligge indenfor ser vi en grusvej som snor sig omkring en kæmpe klippevæg. Vi begynder bestigningen. Det rumler og bombler i bilen og min mave bliver rystet frem og tilbage, op og ned – (ikke en fed følelse). Efter 10 minutter med 10 km/t får jeg googlet mig frem til at den her rumle bumle vej forsætter i over 10 km. Halleluja! Hold på hat og mave.
Vi ankommer op toppen hvor en masse biler holder parkeret, tager vores ting og begynder at gå mod stranden – eller rettere sagt i retning af alle de andre, for vi kan absolut ingen strand se.
På vej ned af klippestien hører vi det danske-sprog blive talt. Et svedigt dansk par kommer imod os på vej op af klippen. Vi spørger tvivlsomt hvor langt vi har igen? Et par kilometer lyder svaret. Vejret er begyndt at trække lidt op men de trøster os med at rundt om hjørnet kan vi se stranden. Så vi fortsætter.
Vi ankommer rundt om hjørnet og der er den. Smuk! Lagunen er turkisblå og ligner noget fra en anden verden.Balos Vi er langt fra bunden! Men jeg tænker for mig selv at ned skal jeg nok komme, men op! Op er jeg ikke så sikker på. Min krop vejer trodsalt 12 kg mere og trætheden melder sig ualmindelig hurtigt. Vi beslutter os for at nyde udsigten på klippeskråningen istedet og efterfølgende køre hjem af.

BalosDa vi går mod bilen begynder det at trække op og smukke Kreta ændre sig hurtigt til at en regnfuld mandag i Danmark.
Set i bakspejlet ville jeg som gravid ikke vælge at tage hertil en anden gang. Det er hårdt, virkelig hårdt, at køre op af grus stien og om ikke andet endnu hårdere at kører ned igen. Jeg er heller ikke sikker på hvor sundt det var for babybulen. Jeg tror heller ikke uanset hvor lang eller kort tid det havde taget at gå ned til stranden, havde været en fornøjelse som gravid. Så Balos Lagoon er smuk og et sandt vidunder men ikke for en gravid.

Vi kørte herefter mod byen Chania, hvor vi i regnvejr spiste vores aftensmad på en hyggelig lokal restaurant.

Dagen efter besøgte vi en lille by som jeg havde læst meget om. Det skulle arkitektonisk være en fusion imellem alle de lande som i sin tid har kæmpet om Kreta. Byen hedder Rethymno. Noget helt særligt ved denne by var stemningen. Jeg vil anbefale alle at tage dertil, også gravide. Dørene var malet i et væld af dusede farver og hver bygning havde en historie at fortælle.

Rethymno

De næste par dage brugte vi på hotellet og nød de eksklusive omgivelser. Vi brugte hver aften på at spille backgammon på terrassen og nyde udsigten.
For kort lige at vende hele all inclusive konceptet synes både Simon og jeg det var super fedt de første par dage. Men efter nogle dage blev maden triviel og en smule kønsløs. Vi blev i længden trætte af at skulle spise på de samme tidspunkter. Drikkevarerne blev også en smule for billige i længden og sidst på ugen længtes man virkelig efter en “ægte” coca cola. Jeg synes stadig som gravid at det var konge ikke at skulle bekymre sig som at finde en restaurant hver aften men jeg ville aldrig vælge konceptet uden babybulen.

En af de sidste dage meldte vejrudsigten at der skulle der være overskyet men jeg tænkte “Kreta er en ø, der MÅ være et sted med sol!” Så jeg researchede alle vejrudsigter, sky-index og vindretninger og efter mine beregninger skulle spidsen af Kreta være skyfri dagen efter. Tilfældigvis var det lige der Elafonisi lå, stranden med det lyserøde sand.

Dagen efter begav vi os fra morgenstunden af på den 3 timer lange køretur. Som forudset trak det op til uvejr på hotellet.

Peninsula Spa resort

Vi kørte og kørte og uvejret kom. Men efter noget af den smukkeste bjergkørsel jeg længe har været på åbnede himlen sig og vi ankom til Elafonisi.

Elafonisi mindede mig om Vesterhavet. Der var en god solid vind men solen skinnede og det var SÅ smukt… Og sandet var Gud hjælpe mig, LYSERØDT!

Vi fandte en krog og slog os ned. Her tilbragte vi hele dagen for til aften at vende tilbage mod hotellet, godt sandblæste og dejlig opvarmet.

De sidste par dage blev brugt på hotellet med ren afslapning inden turen endnu engang gik til danmark og vi var et skridt tættere på vores nye lille familie.

Giv jer selv den gave at tage en sidste rejse alene sammen, det er virkelig det værd. Dog blev det ikke vores eneste babymoon. Simon og jeg tog babymoon pt. 2 i Hamborg i julen.