4. marts 2019

Dear pussy: Please don’t break!

bristninger under fødslen

80 procent af alle førstegangsfødende brister. 80%!

Seriøst, den information magter man faktisk ikke som førstegangsfødende.
Det at briste under fødslen fyldte virkelig meget for mig. Jeg havde hørt flere skrækhistorier fra kollegaer og venner som var gået i stykker. Min mor fortalte mig endda, dog helt uden at male et skrækscenarie, at hun var blevet klippet under min fødsel!
KLIPPET!
Hvorefter hun beroligede mig med, at man slet ikke kunne mærke når de klippede. Okay tak, så kunne jeg jo godt ligger to og to sammen og de fire blev så til at, det at føde måtte gøre så massivt ondt, at man ikke engang kunne mærke man blev klippet nede syd på. Hvorefter hun tilføjede at lyden, var at sammenligne med når man klipper en grillkylling op. Derfor blev min mission hurtigt, for alt i verden, at undgå, at gå i stykker.

Nu hvor jeg har født, kan jeg rolig fortælle at jeg ikke gik i stykker, jeg endte dog med et par overfladiske hudafskrabninger, hvor en af dem fik et enkelt sting. Det sting betød intet at få syet, når man ligger i en glædesrus, med sit lille mirakel i armene. Det skal dog siges at på den korte tid jeg pressede Rumle ud, var det nærmest et mirakel jeg ikke gik mere i stykker.
Så derfor får du hermed mine råd til hvordan du undgår at briste:

1. Mandelolie

Truely nr. 1. Det var Simon som købte mandelolien til mig. Jeg havde ikke selv hverken læst eller undersøgt noget som helst. Simon var helt uberørt gået ind i en helsekost og havde bedt om en olie som kunne redde mig fra skæbenen om at sprække. Det fandme kærlighed. Jeg smurte sydfrugterne de sidste to måneder med olien, to gange dagligt i håb om det virkede. Og eftersom jeg ikke gik i stykker er min konklusion altså, at det gjorde det.

2. Træn bækkenbunden:

Man opnår en bedre blodgennemstrømning når man træner sit bækken og det skulle betyde mindre sandsynlighed for bristning. Det er vigtigt at kende sit underliv og kende sine muskler dernede og i særdeleshed når man føder.

3. Fødselsstillinger:

Hvis du overvejer at føde solidt placeret på begge fødder, så genovervej dette når det hele spidser til. Der er større sandsynlihed for at gå i stykker i denne stilling. Den sitilling som er ”sikrest” når det kommer til selve dét at “ at presse baby ud” er at ligge på ryggen. Her er dit bækken eftersigende 20-30% større. Her kan jordmoderen også hjælpe mellemkødet til ikke at flække. Selvom det muligvis føles som om hun forsøger at rive det istykker, gør hun faktisk det modsatte.

Så ladies, i gang med at smører og massere og Husk, at din krop er skabt til at føde.

Heldigvis siges det at sandsynligheden for bristning er størst ved det første barn. High five her fra på den. SÅ kan nr. 2 bare komme an.

 

Fakta:

Grad 1 : overfladiske rifter i huden.
Grad 2: overfladiske muskler omkring missen er gået i stykker eller klippet over ved et fødselsklip.
Grad 3: delvis eller total overrivning af ringmusklen ved endetarmen.
Grad 4:  involverer endetarmens slimhinde. Syes med en rygbedøvelse eller fuld narkose.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *